If I were a rich man…

Jestem niemal pewna, że każdy z nas z nas chociaż raz w życiu zastanawiał się, co by zrobił, gdyby był bogaty. Co by kupił, dokąd by pojechał, jakich to projektów by nie zrealizował. Bycie bogatym ot tak nie jest warunkiem łatwym do spełnienia, ale nie jest też czymś, co jest całkowicie nierealne. Czyli jakby nie patrzył – 2 okres warunkowy…

W języku angielskim drugiego okresu warunkowego używamy do opisania teraźniejszości lub przyszłości, ale warunek, który należy spełnić jest mniej prawdopodobny niż w 1 okresie warunkowym (patrz tutaj).

Przykład: Gdybym był bogaty, podróżowałbym dookoła świata. – If I were rich, I would (’d) travel around the world.

Zadzwoniłbym do niej, gdybym miał jej numer telefonu. – I would (’d) call her if I had her phone number.

Wspominałam już we wpisie dotyczącym 0 i 1 okresu warunkowego, że każde zdanie w trybie warunkowym składa się z dwóch części: ze zdania głównego oraz ze zdania podrzędnie warunkowego. Zdanie podrzędnie warunkowe z reguły zaczyna się od słówka IF (lub unless, when, since, after, as soon as). Wzór zdania w 2 trybie wygląda następująco:

IF + past simple/would + czasownik w I formie

Budując zdanie w 2 okresie warunkowym pamiętaj o kilku rzeczach:

  1. Nie ma znaczenia, czy zaczniesz zdanie od zdania głównego, czy podrzędnie warunkowego. Ważne, abyś trzymał się czasów:

I would bake a cake if I had some flour. lub If I had some flour, I would bake a cake.

2. Jeśli zdanie podrzędnie warunkowe znajduje się w środku zdania, przed IF (i innymi wyrażeniami czasowymi) nie stawiamy przecinka:

I would drive there by car if I had a driving – licence.

3. Wszystkie osoby mogą mieć formę „WERE” czasownika „być” !

If she were younger… lub If she was younger… – Gdyby ona była młodsza…

4. W zdaniu głównym możesz użyć trybu rozkazującego lub czasowników modalnych:

If you were hungry, go to the restaurant nearby. – tryb rozkazujący

If I were brave enough, I could ask her to marry me. – czasownik modalny 'could’

Tyle teorii. Tradycyjnie zapraszam do kącika zadań tutaj.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Gramatyka

Kolejność przymiotników

Wydawać by się mogło, że kolejność przymiotników w zdaniu w dużej mierze zależy od intencji nadawcy. W języku angielskim jednak występują pewne reguły, które precyzują, a wręcz narzucają mówcy, który przymiotnik powinien być użyty jako pierwszy. Oto te zasady: Zasada nr 1 Jeśli chcesz opisać rzeczownik kilkoma przymiotnikami, pamiętaj aby użyć ich w odpowiedniej kolejności. I tak: najpierw wymieniamy przymiotnik opisujący rozmiar

Czytaj więcej »
Literatura

The Anxious Generation

Mimo, że nie jest to blog stricte poświęcony literaturze, nie mogłam nie podzielić się z Wami wrażeniami po przeczytaniu tej arcyważnej książki. O jakim tytule mowa? O 'The Anxious Generation’, autorstwa Jonathana Haidt’a. To pozycja dedykowana rodzicom, nauczycielom i współczesnym użytkownikom social mediów. Profesor Haidt rozbiera na czynniki pierwsze wpływ Internetu na różne pokolenia, począwszy od końcówki lat 80-tych, aż do współczesności. Magiczne Szkiełko Wyobraź sobie, że zapadasz

Czytaj więcej »
Słownictwo

Co zamiast „LIKE”, czyli jak podkręcić swój angielski ?

Uczysz się angielskiego od jakiegoś czasu i chciałbyś/chciałabyś zaimponować swoim słownictwem podczas rozmowy z obcokrajowcem lub zdobyć większą ilość punktów na egzaminie, ale ciągle masz wrażenie, że używasz tych samych słów? Co zrobić, żeby „podkręcić” swój język? Odpowiedź jest bardzo prosta. Unikaj słów o wysokim stopniu pospolitości. Takie słowa sprawiają, że Twoja wypowiedź jest przewidywalna, bez polotu, co tu dużo mówić – jest

Czytaj więcej »
Shopping Cart
Scroll to Top
Umów się na bezpłatną, 15-minutową konsultację!