Past Simple – regular verbs

Czasu Past Simple (przeszłego prostego) używamy do opisania czynności, które wydarzyły się w przeszłości. Są to czynności dokonane, określone w czasie.

Odmianę czasownika „być” w czasie przeszłym już poznałeś (https://wespeak.twojedemo.pl/were-you-at-the-party/), teraz kolej na inne czasowniki.

Czasowniki w języku angielskim dzielą się na dwie główne grupy: są to czasowniki regularnenieregularne. Jak zachowują się czasowniki regularne w czasie Past Simple? Popatrz:

I Zdanie twierdzące

1. Dla wszystkich osób budowa zdania twierdzącego jest identyczna:

PODMIOT + CZASOWNIK W FORMIE PRZESZŁEJ + DALSZA CZĘŚĆ ZDANIA.

     (My)               mieszkaliśmy              tutaj kiedy byliśmy dziećmi.

     We                 lived                 here when we were children.

Jak utworzyć formę przeszłą od czasownika regularnego? To bardzo proste! Do podstawowej formy czasownika dodajemy końcówkę -d lub -ed. Spójrz na przykłady:

I live (mieszkam) – I lived (mieszkałem)

We like (lubimy) – we liked (lubiliśmy)

I start (zaczynam) – I started (zacząłem)

You play (grasz) – you played (zagrałeś)

UWAGA!

  1. Jeżeli czasownik w podstawowej formie zakończony jest na samogłoskę i spółgłoskę (np. stop), wówczas dodając końcówkę -ed, podwajamy ostatnią spółgłoskę, czyli: I stop (zatrzymuję się) – I stopped (zatrzymałem się). Inne przykłady:

plan – planned

rub – rubbed

travel – travelled *

* w American English nie podwajaj ostatniej spółgłoski w tym wyrazie:)

2. Jeżeli czasownik w podstawowej formie zakończony jest na -y, to podobnie jak w czasie Present Simple, zwracamy uwagę na to, co stoi przed -y. I tak:

  • przed -y stoi samogłoska: nic się, nie zmienia, do podstawowej formy czasownika dodajemy końcówkę-ed: I play (ja gram) – I played (zagrałem);
  • przed -y stoi spółgłoska: -y zamieniamy na -i i dodajemy końcówkę -ed : I study (uczę się, studiuję) – I studied (uczyłem się, studiowałem).

II Zdanie przeczące

Jeśli chcesz stworzyć zdanie przeczące, potrzebujesz do tego narzędzi, czyli operatorów. W czasie Past Simple mamy tylko jeden operator dla wszystkich osób, a jest nim DIDN’T (DID NOT), który możemy przetłumaczyć, jako NIE. Oto przykłady:

I lived here when I was a child. – I didn’t live* here when I was a child.

Mieszkałam tu, kiedy byłam dzieckiem. – Nie mieszkałam tu, kiedy byłam dzieckiem.

III Zdanie pytające

W podobny sposób stworzysz zdanie pytające. Do tego też potrzebujesz operatora: DID , dla wszystkich osób:

DID you live* here when you were children? Yes, we DID. / No, we DIDN’T.

(Czy) mieszkaliście tu kiedy byliście dziećmi? Tak, mieszkaliśmy. / Nie, nie mieszkaliśmy.

* zwróć uwagę, że po operatorze DIDN’T i DID czasownik występuje w podstawowej formie, czyli końcówka -ed/-d, która była w zdaniu twierdzącym – znika:)

To tyle informacji odnośnie tworzenia zdań w czasie Past Simple z czasownikami regularnymi. Jeśli chcesz zobaczyć, jak tworzymy zdania z czasownikami nieregularnymi, kliknij tutaj (Wkrótce…)

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Gramatyka

Kolejność przymiotników

Wydawać by się mogło, że kolejność przymiotników w zdaniu w dużej mierze zależy od intencji nadawcy. W języku angielskim jednak występują pewne reguły, które precyzują, a wręcz narzucają mówcy, który przymiotnik powinien być użyty jako pierwszy. Oto te zasady: Zasada nr 1 Jeśli chcesz opisać rzeczownik kilkoma przymiotnikami, pamiętaj aby użyć ich w odpowiedniej kolejności. I tak: najpierw wymieniamy przymiotnik opisujący rozmiar

Czytaj więcej »
Literatura

The Anxious Generation

Mimo, że nie jest to blog stricte poświęcony literaturze, nie mogłam nie podzielić się z Wami wrażeniami po przeczytaniu tej arcyważnej książki. O jakim tytule mowa? O 'The Anxious Generation’, autorstwa Jonathana Haidt’a. To pozycja dedykowana rodzicom, nauczycielom i współczesnym użytkownikom social mediów. Profesor Haidt rozbiera na czynniki pierwsze wpływ Internetu na różne pokolenia, począwszy od końcówki lat 80-tych, aż do współczesności. Magiczne Szkiełko Wyobraź sobie, że zapadasz

Czytaj więcej »
Słownictwo

Co zamiast „LIKE”, czyli jak podkręcić swój angielski ?

Uczysz się angielskiego od jakiegoś czasu i chciałbyś/chciałabyś zaimponować swoim słownictwem podczas rozmowy z obcokrajowcem lub zdobyć większą ilość punktów na egzaminie, ale ciągle masz wrażenie, że używasz tych samych słów? Co zrobić, żeby „podkręcić” swój język? Odpowiedź jest bardzo prosta. Unikaj słów o wysokim stopniu pospolitości. Takie słowa sprawiają, że Twoja wypowiedź jest przewidywalna, bez polotu, co tu dużo mówić – jest

Czytaj więcej »
Shopping Cart
Scroll to Top
Umów się na bezpłatną, 15-minutową konsultację!