Rozprawka na maturze rozszerzonej

Rozprawka to niemalże pewniak na maturze rozszerzonej z języka angielskiego. Z pewnością już wiesz, że możesz się spodziewać albo rozprawki opiniującej (Opinion Essay) albo rozprawki za i przeciw (For and Against Essay). Jaka jest między nimi różnica? Postaram się Ci to wytłumaczyć w tym wpisie prezentując schemat obu form wypowiedzi.

OPINION ESSAYFOR AND AGAINST ESSAY
WSTĘP
Akapit 1
Przedstaw temat pracy oraz swoją opinię (tezę) .

ROZWINIĘCIE
Akapit 2
Zaprezentuj główny argument oraz przykłady potwierdzające postawioną tezę.

Akapit 3
Przedstaw kolejne argumenty poparte przykładami.

Akapit 4
Wprowadź odmienne stanowisko do postawionego we wstępie wraz z kontrargumentami.

ZAKOŃCZENIE
Akapit 5
Podsumuj argumentację i potwierdź obrane przez ciebie stanowisko.



WSTĘP
Akapit 1
Przedstaw ogólnie temat (postaw tezę) bez wprowadzania opinii !

ROZWINIĘCIE
Akapit 2
Podaj argumenty „za” wraz z rozwinięciem i przykładami.

Akapit 3
Podaj argumenty „przeciw” wraz z rozwinięciem i przykładami.*

ZAKOŃCZENIE
Akapit 4
Podsumuj uwzględniając swoją opinię na ten temat (dopiero w tym akapicie) lub zaprezentuj zrównoważony osąd.



* przyjmuje się, że ilość argumentów „za” i „przeciw” powinna
być równa, czyli jeśli podajesz dwa argumenty „za” to podaj też dwa „przeciw”


  • Rozprawka to oczywiście formalny styl wypowiedzi. Pamiętaj o odpowiednich strukturach i o stronie biernej.
       np.: It is argued that …/It is a common belief that … ;
  • Zapomnij o zwrotach potocznych i skrótach , np. I’ve , I’m itp. oraz zwrotach typu : I am sure, I know itp.;
  • Zastąp przymiotniki pospolite, np.  nice, big, small, good, bad bardziej wyszukanymi, np. outstanding, enormous, diminutive, exceptional, unacceptable;
  • Korzystaj z inwersji stylistycznej, np.  Under no circumstances could we leave the place;
  • Zapamiętaj słówka typu Furthermore/Moreover/Nonetheless/Nevertheless/However/Thus/Therefore/Since/For/As w celu wprowadzenia nowej myśli lub połączenia wypowiedzi.

Good luck 🙂

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Gramatyka

Kolejność przymiotników

Wydawać by się mogło, że kolejność przymiotników w zdaniu w dużej mierze zależy od intencji nadawcy. W języku angielskim jednak występują pewne reguły, które precyzują, a wręcz narzucają mówcy, który przymiotnik powinien być użyty jako pierwszy. Oto te zasady: Zasada nr 1 Jeśli chcesz opisać rzeczownik kilkoma przymiotnikami, pamiętaj aby użyć ich w odpowiedniej kolejności. I tak: najpierw wymieniamy przymiotnik opisujący rozmiar

Czytaj więcej »
Literatura

The Anxious Generation

Mimo, że nie jest to blog stricte poświęcony literaturze, nie mogłam nie podzielić się z Wami wrażeniami po przeczytaniu tej arcyważnej książki. O jakim tytule mowa? O 'The Anxious Generation’, autorstwa Jonathana Haidt’a. To pozycja dedykowana rodzicom, nauczycielom i współczesnym użytkownikom social mediów. Profesor Haidt rozbiera na czynniki pierwsze wpływ Internetu na różne pokolenia, począwszy od końcówki lat 80-tych, aż do współczesności. Magiczne Szkiełko Wyobraź sobie, że zapadasz

Czytaj więcej »
Słownictwo

Co zamiast „LIKE”, czyli jak podkręcić swój angielski ?

Uczysz się angielskiego od jakiegoś czasu i chciałbyś/chciałabyś zaimponować swoim słownictwem podczas rozmowy z obcokrajowcem lub zdobyć większą ilość punktów na egzaminie, ale ciągle masz wrażenie, że używasz tych samych słów? Co zrobić, żeby „podkręcić” swój język? Odpowiedź jest bardzo prosta. Unikaj słów o wysokim stopniu pospolitości. Takie słowa sprawiają, że Twoja wypowiedź jest przewidywalna, bez polotu, co tu dużo mówić – jest

Czytaj więcej »
Shopping Cart
Scroll to Top
Umów się na bezpłatną, 15-minutową konsultację!