Present Perfect vs Past Simple

Zapraszam Cię do kolejnej serii z cyklu porównywarka czasów:) W tym odcinku kącika zadań możesz poćwiczyć Present Perfect i Past Simple. Zastosowanie i budowę zdań w obydwu czasach omówiłam tutaj, tutajtutaj. Zanim zaczniesz pamiętaj, że Present Perfect opisuje czynności niesprecyzowane dokładnie w czasie, np. Kupiłem samochód (I’ve bought a car), i tyle. Nie ma w tym zdaniu informacji, kiedy to się stało, bo nie jest to istotne. Kupiłem i mam. Natomiast Past Simple to już inna bajka – tu zazwyczaj podany jest konkret, czyli Kupiłem samochód 2 lata temu ( I bought a car two years ago). Nie wiadomo, czy nadal go mam. W Past Simple ważniejszy jest czas, kiedy coś się stało, a nie sam fakt. Oczywiście to, w jaki sposób tłumaczę zastosowanie tych dwóch czasów to uogólnienie. Najważniejszy jest zawsze kontekst zdania 🙂

Exercise 1 PRESENT PERFECT

Fill in the gaps using appropriate forms of the verbs from the brackets. (Uzupełnij luki odpowiednią formą czasowników z nawiasów).

  1. I (never/like) …………………………………………………………………. him.
  2. Tom (work) ………………………………………………………………….. in this company for five years.
  3. They (already/finish) …………………………………………………………………. their work.
  4. The Smiths (just/call) ………………………………………………………………… to say they will not come.
  5. We ( be) …………………………………………………………………. to five countries so far.
  6. My parents (not/live) ………………………………………………………………… here for so long.
  7. ………………………………………………………………….you (ever/sleep) in a tent?
  8. How long ………………………………………………………………….(he/be) here?
  9. Mike (go)…………………………………………………………………to London. That’s why he isn’t here.
  10. We (not/know) …………………………………………………………………… each other for ages. Only for a few weeks.

Exercise 2 PAST SIMPLE

Fill in the gaps using appropriate forms of the verbs from the brackets. (Uzupełnij luki odpowiednią formą czasowników z nawiasów).

  1. When (you/see) ……………………………………………………………………. her for the last time?
  2. Last Saturday it (be) …………………………………………………………………my father’s fiftieth birthday.
  3. Why (not/be) ………………………………………………………………….. at the wedding?
  4. Samantha (look) ………………………………………………………………….. at me suspiciously and (scream) ………………………………………………………………….loudly.
  5. I (leave) …………………………………………………………………. my purse at Mandy’s yesterday.
  6. He (be)…………………………………………………………………. very grateful for my help and (thank) …………………………………………………………………me a lot.
  7. We (visit) ………………………………………………………………… them last summer.
  8. I (not/be) ………………………………………………………………….. there because I (think) ………………………………………………………………….. it was only for adults.
  9. In 2020 my sister (live) ………………………………………………………………… in London.
  10. It (not/be) ……………………………………………………….. half past eight when he (come) …………………………………………………………………I think it was much later.

Exercise 3 PRESENT PERFECT VS PAST SIMPLE

Fill in the gaps using appropriate forms of the verbs from the brackets. (Uzupełnij luki odpowiednią formą czasowników z nawiasów).

  1. My favourite writer (just/finish) ………………………………………………………………….writing his latest novel.
  2. Shakespeare (write) …………………………………………………………………. many wonderful plays.
  3. Look at these headphones! What (you/do) …………………………………………………………………..?
  4. I (not/be) …………………………………………………………………..to Paris since 2013.
  5. How long (they/have) …………………………………………………………………. that car?
  6. I (see) ………………………………………………………………….him on Monday. He (not/look) …………………………………………………………………. well.
  7. ………………………………………………………………….(you/do) your homework yet?
  8. I’m not thirsty any more. I (already/drink) …………………………………………………………………. two glasses of water.
  9. I (not /like) ………………………………………………………………… dancing when I (be)…………………………………………………………………younger.
  10. Sam (not /read) ………………………………………………………………….any book this year.

Klucz odpowiedzi do zadań znajdziesz tutaj.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Gramatyka

Kolejność przymiotników

Wydawać by się mogło, że kolejność przymiotników w zdaniu w dużej mierze zależy od intencji nadawcy. W języku angielskim jednak występują pewne reguły, które precyzują, a wręcz narzucają mówcy, który przymiotnik powinien być użyty jako pierwszy. Oto te zasady: Zasada nr 1 Jeśli chcesz opisać rzeczownik kilkoma przymiotnikami, pamiętaj aby użyć ich w odpowiedniej kolejności. I tak: najpierw wymieniamy przymiotnik opisujący rozmiar

Czytaj więcej »
Literatura

The Anxious Generation

Mimo, że nie jest to blog stricte poświęcony literaturze, nie mogłam nie podzielić się z Wami wrażeniami po przeczytaniu tej arcyważnej książki. O jakim tytule mowa? O 'The Anxious Generation’, autorstwa Jonathana Haidt’a. To pozycja dedykowana rodzicom, nauczycielom i współczesnym użytkownikom social mediów. Profesor Haidt rozbiera na czynniki pierwsze wpływ Internetu na różne pokolenia, począwszy od końcówki lat 80-tych, aż do współczesności. Magiczne Szkiełko Wyobraź sobie, że zapadasz

Czytaj więcej »
Słownictwo

Co zamiast „LIKE”, czyli jak podkręcić swój angielski ?

Uczysz się angielskiego od jakiegoś czasu i chciałbyś/chciałabyś zaimponować swoim słownictwem podczas rozmowy z obcokrajowcem lub zdobyć większą ilość punktów na egzaminie, ale ciągle masz wrażenie, że używasz tych samych słów? Co zrobić, żeby „podkręcić” swój język? Odpowiedź jest bardzo prosta. Unikaj słów o wysokim stopniu pospolitości. Takie słowa sprawiają, że Twoja wypowiedź jest przewidywalna, bez polotu, co tu dużo mówić – jest

Czytaj więcej »
Shopping Cart
Scroll to Top
Umów się na bezpłatną, 15-minutową konsultację!