Wypowiedź pisemna to ostatnia część egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego. Składa się tylko z 1 zadania, z którego możesz otrzymać maksymalnie 10 punktów, co stanowi około 20% wszystkich punktów do zdobycia na egzaminie. Warto zatem solidnie przygotować się do tej części . Co należy zrobić?
Twoim zadaniem będzie napisanie jednego, krótkiego (zwykle od 50 do 120 słów) tekstu użytkowego. Według informatora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej mogą to być:
- notatka;
- ogłoszenie;
- zaproszenie;
- wiadomość;
- e-mail;
- wpis na blogu.
W poleceniu będą podane 3 punkty (kropki), do których należy się odnieść i rozwinąć (do każdej z nich oddzielnie).
Twoja wypowiedź będzie oceniana przez egzaminatora w następujących kategoriach:
- Treść: 0-4 pkt.
- Spójność i logika wypowiedzi: 0-2 pkt.
- Zakres środków językowych: 0-2 pkt.
- Poprawność środków językowych: 0-2 pkt.
Co zrobić, żeby otrzymać maksymalną liczbę punktów w każdej z kategorii? Popatrz:
Treść
Ocena w kryterium „Treść” jest ściśle uzależniona od tego, w jakim stopniu odniosłeś się i /lub rozwinąłeś/rozwinęłaś swoją wypowiedź w poszczególnych podpunktach polecenia, czyli w „kropkach”:
- Jako odniesienie przyjmuje się komunikatywną odpowiedź ucznia, który w minimalnym stopniu odniesie się do ,,kropki”, czyli jeśli np. w poleceniu będzie napisane: ,,Napisz dlaczego zorganizowałeś przyjęcie powitalne dla swojego nowego kolegi”, pisząc: I wanted him to be surprised (Chciałem, żeby był zaskoczony) – w minimalnym stopniu odniosłeś się do treści polecenia.
- Jako rozwinięcie traktuje się komunikatywną wypowiedź ucznia, który odniósł się do ,,kropki” w sposób bardziej szczegółowy. Sposób bardziej szczegółowy to wypowiedź zawierająca albo:
- dwa odniesienia do danego podpunktu, czyli np. I wanted him to be surprised and let him know his new friends closer (Chciałem, żeby był zaskoczony i poznał bliżej swoich nowych kolegów)
lub:
- jedno rozbudowane odniesienie do danej ,,kropki”, jeden element opisany bardziej szczegółowo, np. In the garden where I prepared the party there was a lot of space for playing dodge ball, eating and dancing (W ogrodzie gdzie przygotowałem przyjęcie było dużo miejsca do gry w zbijaka, do jedzenia i do tańca).
Spójność i logika wypowiedzi
W kryterium spójności będzie oceniany stopień, w jakim tekst funkcjonuje jako całość.
W ocenie logiki – czy wypowiedź jest klarowna, sensowna.
2 punkty | Wypowiedź jest w całości lub w znacznej części spójna i logiczna zarówno na poziomie poszczególnych zdań, jak i całego tekstu |
1 punkt | Wypowiedź zawiera usterki w spójności/logice na poziomie poszczególnych zdań oraz/lub całego tekstu |
0 punktów | Wypowiedź jest w znacznej mierze niespójna/nielogiczna; zbudowana jest z trudnych do powiązania w całość fragmentów |
Zakres środków językowych
W tym kryterium powinieneś Uczniu „pochwalić się” słownictwem i strukturami gramatycznymi.
2 punkty | Zadowalający zakres słownictwa i struktur gramatycznych; oprócz wyrażeń o wysokim stopniu pospolitości w wypowiedzi występuje kilka (2-3) precyzyjnych sformułowań.* |
1 punkt | Przeciętna ilość środków językowych; w wypowiedzi pisemnej użyte są głównie środki językowe o wysokim stopniu pospolitości . |
0 punktów | Słabo rozwinięty zakres słownictwa i struktur gramatycznych praktycznie uniemożliwiający realizację polecenia . |
*Pamiętaj, że poziom biegłości językowej na egzaminie (A2+) wymaga od Ciebie posługiwania się słownictwem i strukturami gramatycznymi odpowiadającymi danemu poziomowi. Unikaj więc słów i struktur o wysokim stopniu pospolitości, takich jak np. miły, fajny, dobry.
Poprawność środków językowych
W tym kryterium bierze się pod uwagę błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne.
2 punkty | → Brak błędów. → Nieliczne błędy niezakłócające komunikacji lub sporadycznie zakłócające komunikację. |
1 punkt | → Liczne błędy niezakłócające komunikacji lub czasami zakłócające komunikację. → Bardzo liczne błędy niezakłócające komunikacji. |
0 punktów | → Liczne błędy często zakłócające komunikację. → Bardzo liczne błędy w znacznym stopniu zakłócające komunikację. |
Zdecydowanie najczęściej na egzaminie pojawia się e-mail. Jednak jak mówi pewne porzekadło: przezorny, zawsze ubezpieczony:) Warto więc poćwiczyć także inne wypowiedzi .